Zaterdagochtend 16 juni, het is iets voor tien. Aretha Franklin zingt over het moment dat ze ontwaakt terwijl de groep binnen druppelt. De geur van verse koffie vult de ruimte (ik oefen op mijn latté art). We zijn in het fijne Idéfix in de Jordaan, een plek “waar slapende ideeën wakker worden” en ik vanochtend Let’s Talk About host. Het thema vandaag is zelfliefde. Waarom is dat voor jou belangrijk?
We praten. We wéten waarom het belangrijk is, maar om het te doen, het lief zijn voor jezelf, het voor jezelf kiezen, grenzen aangeven en je daar niet schuldig over voelen, dat is in de praktijk zo moeilijk. Waarom?
Omdat we in patronen zitten, die jarenlang paadjes slijten in ons brein. Als je dan een andere weg wilt nemen vereist dat werk. Letterlijk stappen zetten. Oefenen. Ik vertel de groep dat ik, toen ik in therapie zat voor mijn eetprobleem, een half jaar een ‘witboek’ heb bijgehouden. Daarin schreef ik elke dag minstens drie dingen op waar ik trots op of blij mee was over mezelf. Complimenten aan mezelf. En man, wat vond ik dat in het begin moeilijk en beschamend. Maar na maanden oefenen schreef ik hele lijsten op.
“Ik heb een intense verbinding gevoeld met anderen, die ik in ‘de stad’ en in de ‘social media’ veel mis.” (Esmee)
De ochtend weeft zich een weg tussen onze verhalen en twijfels, de inzichten die we opdoen, en de herkenning die we vinden. We doen meer dan praten. We brengen onze aandacht terug bij onszelf. We visualiseren: wat laat je los en wat nodig je uit? We brengen in beeld waarom we liefde verdienen van onszelf. We spreken uit wat voor liefdevols we gaan doen voor onszelf deze week.
“Ik vond het een heerlijk check-in moment met mezelf, plus een inspirerend samenzijn met nieuwe mensen.” (Awura)
Aan het einde van de ochtend checken we uit. Het is een moment waarop iedereen zijn of haar gedachten kan delen en daarmee de sessie voor zichzelf afsluit. Ik vraag wat er is wakker gemaakt. “Dat je kan helen door de aandacht aan jezelf te geven, liever dan die te richten op het externe dat je pijn deed.” “Dat ik op de goede weg ben en het niet egoïstisch is naar anderen om liefdevoller voor mezelf te zijn.” “Dat ik heb gevoeld dat die zelfliefde er wel degelijk is in mijzelf.”
Wat drie uur aandacht kan losmaken. Ik ben dankbaar.